Biblioteka Publiczna w Kaliszu

Zajęcia biblioterapeutyczne

W dniu 27. kwietnia 2017 r. w Bibliotece Publicznej w Kaliszu Pomorskim odbyły się drugie zajęcia biblioterapeutyczne, mające na celu uwrażliwienie uczestników na problemy innych ludzi. Podobnie jak w przypadku pierwszego spotkania, tematem zajęć było postrzeganie świata przez osoby niewidome oraz wskazanie działań, które mogłyby pomóc im w codziennym funkcjonowaniu. Autorski pomysł na tego typu zajęcia edukacyjne opracowała bibliotekarka, Małgorzata Dziadek. Inspiracją do przeprowadzenia warsztatów biblioterapeutycznych był utwór Meneny Cottin i Rosany Farii pt. „Czarna książka kolorów”. 

 

Po odczytaniu uczestnikom spotkania fragmentu opowiadania bibliotekarka zaprezentowała szereg kolorowych ilustracji. Każda z nich przykuwała wzrok paletą barw. Tak właśnie na nas, ludzi, oddziaływają kolory. Postrzegamy je najpierw, potem dopiero zauważamy kontury i kształty. Kolory oddziałują na nas w każdym momencie życia, niektóre z nich kształtują nasze samopoczucie, nastrój, a czasem nawet nastawienie do życia. Tymczasem niewidomi postrzegają swój czarny świat zmysłem dotyku, smaku, słuchu i in. Pokazując stronicę „Czarnej książki kolorów” bibliotekarka wskazała, w jaki sposób osoba niewidząca postrzega deszcz.  Wówczas i my poprosiliśmy, by każde dziecko postarało się odczuć deszcz poprzez zmysł dotyku. Podczas rozmowy o odczuwaniu deszczu dzieci powtarzały, że doświadczyły „kropek”. 

 

Kolejne ćwiczenie polegało na odgadnięciu potrawy poprzez zmysł smaku, węchu, dotyku. O ile potrawa była charakterystyczna (np. kiszone ogórki), o tyle łatwo i szybko można było odgadnąć. Problem pojawił się w przypadku rodzynek. Wysuszony, mały owoc był trudny do odgadnięcia. Zapytane o pierwsze odczucie po dotknięciu rodzynka dziecko odpowiedziało, że nie było pewne tego co to jest, a nawet, że nie było pewne tego, że chce dalej mieć to coś w dłoni.

 

Ostatnie ćwiczenie, które zostało przeprowadzone podczas zajęć, miało za zadanie wskazać na sposoby, które mogłyby wspomóc przemieszczanie się osób niewiedzących. Kolejne dzieci kładąc dłoń na ramieniu osoby z przesłoniętymi oczyma prowadziły ją naprzód. Po tym ćwiczeniu dzieci ponownie wskazały na niepewność, lęk i obawę przed każdym nowym krokiem. Niektóre dzieci zauważyły, że pojawiła się także nieufność do osoby prowadzącej.

 

Ćwiczenia te miały za zadanie wskazanie, że osobom z dysfunkcją widzenia lęk towarzyszy niemal nieprzerwanie. Takim osobom zawsze winniśmy starać się pomóc. Powinniśmy również starać się budować wspólną więź, a na niej zaufanie do nas.

 

Na koniec spotkania dzieci ponownie miały możliwość zapoznania się z alfabetem Braille’a. Pomimo, iż dla nas, osób widzących, alfabet Braille’a stanowi szyfrogram, dla osób z dysfunkcją wzroku jest sposobem komunikowania się, zgłębiania wiedzy, uczenia się, a nawet korzystania z dóbr kultury.


Przed wyjściem z Biblioteki dzieci obejrzały wystawę fotograficzną Pana Wiesława Burkiewicza i miały możliwość podziwiania unikalnych gatunków gadów i płazów.

 

 

Pozostałe wydarzenia

W dn. 11 grudnia 2024 r. miało miejsce spotkanie uczestników dyskusyjnego klubu książki poświęcone powieści pt. „Rzeźbiarz łez” autorstwa Erin Doom.    To powieść o trudnym dzieciństwie, rodzącej się miłości pomiędzy dwiema skrzywdzonymi przez los osobami: Nici i Rigera.  Poznali się w sierocińcu, ona była uosobieniem delikatnego motyla, on reprezentował ciemną stronę osobowości. Zbliżenie tych dwojga bohaterów nastąpiło dopiero wtedy, gdy razem wyjechali do domu adopcyjnego, realia sierocińca skutecznie uniemożliwiały znalezienie przyjaznej duszy.

Dnia 4 grudnia odbyło się ostatnie spotkanie nawiązujące do formuły escape room pt. „Tajemniczy zamek”. Pierwsza zabawa była zorganizowana  w ramach Nocy Bibliotek w dn. 16 października 2024 r. Po bardzo pozytywnym odbiorze i zainteresowaniu wśród młodzieży, postanowiliśmy zorganizować cykl spotkań tego typu. Spotkania odbywały się regularnie,  zawsze w środowe wieczory. Łącznie w pałacowym escape roomie wzięło udział 56 osób, w tym młodzież z kaliskiego liceum, młodzież z kaliskiej podstawówki oraz kadra nauczycielska z ZSP w Kaliszu Pomorskim. Bardzo pomocny  w zorganizowaniu tak licznej grupy osób do naszej zabawy, za co ogromnie dziękujemy, był Pan Maciej Gryczewski, wychowawca młodzieży z internatu naszego liceum.

Zachodniopomorskie Forum Kultury Kalisz
Pomorski
Ośrodek
Kultury


Biblioteka bierze udział w programie Orange dla bibliotek