Bohaterka spotkania rozpoczęła spotkanie od wyjaśnienia pojęć separacji i indywiduacji, gdzie separacja oznacza proces odłączania się dziecka od matki, aż do momentu, w którym formuje się „ja” dziecka. Tymczasem drugie pojęcie – indywiduacji wiąże się z rozwojem percepcji, pamięci, poczucia rzeczywistości i innych funkcji poznawczych dziecka. Zadała także pytanie czytelnikom obecnym na spotkaniu: kiedy dziecko podejmuje pierwszą, samodzielną decyzję? Odpowiedzi było wiele, niestety jest tylko jedna prawidłowa. Pierwsza decyzja dziecka zapada w momencie gdy rozpoczyna się akcja porodowa. Tu oczywiście mowa jest o brzemienności, która rozwija się w sposób prawidłowy i kończy prawidłowym rozwiązaniem.
W wychowaniu dziecka, jak twierdzi Dorota Zawadzka, najważniejsze jest nauczenie dziecka podejmowania samodzielnych decyzji. Janusz Korczak, polsko-żydowski lekarz, pedagog, pisarz, publicysta, działacz społeczny, który prowadził Dom Sierot i razem ze swoimi wychowankami został wywieziony do obozu zagłady w Treblince, mawiał, iż „nie ma, dzieci są ludzie”. I mówiąc to miał wielką rację. Dzieci to są ludzie o innej skali pojęć, innym zasobie doświadczenia, innych popędach, innej grze uczuć. Zawadzka podała przykład przeniesienia każdego z nas do innego państwa, o innym języku, kulturze, a będziemy tak samo ograniczeni jak dzieci.
Rola rodzica nie polega na ochranianiu dziecka, jak by się mogło zdawać, ale na przygotowaniu dziecka do życia konfrontując go z rzeczywistością. Rodzic ma bardzo ważne zadanie wychowawcze, którym jest wyposażenie dziecka w umiejętności, by umiało być samodzielne.