Biblioteka Publiczna w Kaliszu

Poruszająca pięćdziesiątka

Czy można się świetnie bawić, gdy inni szykują się do snu? Czy można świetnie się bawić nocą w bibliotece? Na oba pytania odpowiedź jest jedna – tak!

 

Na 2017 r. przypadło już trzecie wydanie ogólnopolskiej Nocy Bibliotek. Do akcji, która swój finał miała dn. 3. czerwca, przystąpiło aż 1300 bibliotek z całego kraju. Każda biblioteka na swój własny, indywidualny sposób, spędzała ten niesamowity, pełen tajemniczości i odkrywania wiedzy, czas. Hasło tegorocznej imprezy brzmiało „Biblioteka porusza”. W istocie, niebanalny program, który przygotowała Biblioteka Publiczna w Kaliszu Pomorskim, poruszał umysły i angażował wszelkie siły uczestników.

 

Do gry przystąpiły 4 zespoły, w każdym rodzic i dziecko/ dzieci. Nad prawidłowością gry czuwały: Małgorzata Dziadek, Patrycja Maciąg i Renata Narowska. Gdy zasady gry zostały wyłożone i kolejność uzgodniona to pierwszy zespół rzucał kostką. Numer, który wskazała kostka, określał zadanie. Nim jednak zespół poznał zadanie – musiał je odnaleźć. Kartki, opatrzone numeracją, schowane zostały w całej przestrzeni bibliotecznej. Aby je odnaleźć należało dołożyć sił. Samodzielnie lub zespołowo uczestnicy przeszukiwali bibliotekę, salę rycerską i konferencyjną, czytelnię internetową. Każdemu zespołowi przyświecał jeden cel – wygrać. Gdy uczestnicy odnajdywali kartki, odczytali i wykonali ukryte zadania, udawali się do koordynatora po akceptację. Zaakceptowane zadanie umożliwiało kolejny rzut kostką. Wygrywał zespół, który jako pierwszy pokonał pięćdziesięciostopniową trasę.

 

Wśród zadań, które uczestnicy losowali, było: namalować swój autoportret, podać nazwę łacińską żubra, bytującego na terenach należących m.in. do gminy Kalisz Pomorski, odnaleźć rycinę przedwojennego Kalisza, wymienić gatunek ryb pływających w bibliotecznym akwarium, dokończyć staropolskie przysłowie i in. Tego wieczora uśmiech był gwarantowany. Powoli do uczestników gry docierało, że to właśnie ta dobra zabawa jest wygraną, a nie to kto kiedy przekroczy linię mety. Czas powoli mijał, a zespoły wykonywały wcale niełatwe zadania. Jako pierwszy ukończył wszystkie zadania zespół damski – mama z córką. Gdy trasę pokonały wszystkie zespoły, czas nastał odpowiedni na nagrody, a te dla wszystkich zespołów były jednakowe.

Pozostałe wydarzenia

W dn. 11 grudnia 2024 r. miało miejsce spotkanie uczestników dyskusyjnego klubu książki poświęcone powieści pt. „Rzeźbiarz łez” autorstwa Erin Doom.    To powieść o trudnym dzieciństwie, rodzącej się miłości pomiędzy dwiema skrzywdzonymi przez los osobami: Nici i Rigera.  Poznali się w sierocińcu, ona była uosobieniem delikatnego motyla, on reprezentował ciemną stronę osobowości. Zbliżenie tych dwojga bohaterów nastąpiło dopiero wtedy, gdy razem wyjechali do domu adopcyjnego, realia sierocińca skutecznie uniemożliwiały znalezienie przyjaznej duszy.

Dnia 4 grudnia odbyło się ostatnie spotkanie nawiązujące do formuły escape room pt. „Tajemniczy zamek”. Pierwsza zabawa była zorganizowana  w ramach Nocy Bibliotek w dn. 16 października 2024 r. Po bardzo pozytywnym odbiorze i zainteresowaniu wśród młodzieży, postanowiliśmy zorganizować cykl spotkań tego typu. Spotkania odbywały się regularnie,  zawsze w środowe wieczory. Łącznie w pałacowym escape roomie wzięło udział 56 osób, w tym młodzież z kaliskiego liceum, młodzież z kaliskiej podstawówki oraz kadra nauczycielska z ZSP w Kaliszu Pomorskim. Bardzo pomocny  w zorganizowaniu tak licznej grupy osób do naszej zabawy, za co ogromnie dziękujemy, był Pan Maciej Gryczewski, wychowawca młodzieży z internatu naszego liceum.

Zachodniopomorskie Forum Kultury Kalisz
Pomorski
Ośrodek
Kultury


Biblioteka bierze udział w programie Orange dla bibliotek