Biblioteka Publiczna w Kaliszu

Kodowanie w bibliotece – roboty photon w akcji

W poniedziałek rano, dnia 27.05.2019 r., w czytelni internetowej Biblioteki Publicznej w Kaliszu Pomorskim, odbyły się pierwsze z zaplanowanej serii zajęć, w ramach projektu „Kodowanie w bibliotece”. Dzieci uczestniczące w spotkaniu były bardzo zadowolone z możliwości wzięcia udziału w tak nietypowej lekcji, której założeniem była nauka poprzez zabawę.

 

 

W spotkaniu wzięła udział klasa III B ze Szkoły Podstawowej w Kaliszu Pomorskim wraz z wychowawcą Oktawią Broś. Dzieci uczyły się podstaw kodowania i rozwinęły umiejętności cyfrowe w praktyce. Program przeprowadzonych zajęć opiera się na stymulowaniu rozwoju wiedzy i podstawowych umiejętności z zakresu programowania poprzez inspirowanie dzieci do twórczej pracy i nauki z wykorzystaniem robotów Photon.

 

Photon jest to polski robot edukacyjny, którego zadaniem jest wprowadzenie użytkowników w świat technologii, rozwijanie ich kreatywności i zdolności logicznego myślenia oraz nauczanie podstaw programowania. Photon to robot jeżdżący wyposażony w różnokolorowe, świecące diody, głośnik i szereg czujników, które można wykorzystać do badania otoczenia. Robota wyposażono także w mikrofon oraz wbudowane w napęd czujniki obrotu, które pozwalają dokładnie sterować jego ruchem.

 

Biblioteka Publiczna w Kaliszu Pomorskim, dzięki udziałowi w projekcie „Kodowanie w bibliotece” pozyskała nowy sprzęt elektroniczny i edukacyjny, m.in: trzy tablety Huawei oraz trzy roboty Photon w wersji edukacyjnej wraz z akcesoriami. Otrzymany sprzęt wykorzystany został przez pracowników czytelni internetowej do prowadzenia zajęć edukacyjnych z dziećmi i młodzieżą dotyczących podstaw kodowania i programowania.

 

Celem Projektu „Kodowanie w bibliotece” jest dostarczenie bibliotekom publicznym sprzętu służącego do nauki kodowania oraz wiedzy na temat podstaw kodowania i programowania w celu  organizacji zajęć o tej tematyce, a także promowanie wizerunku bibliotek publicznych jako instytucji zapewniających dostęp do twórczo realizowanej edukacji pozaformalnej uzupełniającej kompetencje zdobywane przez dzieci i młodzież w szkołach.

 

Projekt „Kodowanie w bibliotece” jest częścią Programu Rozwoju Bibliotek 2017-2018 realizowanego Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

 

 

Pozostałe wydarzenia

W ramach Nocy Bibliotek w dn. 16 października 2024 r. zorganizowano zabawę nawiązującą do escape room pt. „Tajemniczy zamek”, w której wzięło udział 11 zawodników – uczniów Zespołu Szkół w Kaliszu Pomorskim-  tworzących osobne 3 zespoły. Każdy zespół zmagał się z łamaniem kodów w całkowitej ciemności i samodzielnie. Zespoły podejmowały wyzwanie w innym czasie, na trasie gry nie spotkały się i nie przekazywały sobie informacji.

Powieść przedstawia perypetie życiowe Bruno Janoschka, który od najmłodszych lat, aż po wiek sędziwy, doznaje poczucia krzywdy od osób zaufanych: zdrady i osamotnienia oraz jego wewnętrznej przemiany i próby odkupienia win.

Zachodniopomorskie Forum Kultury Kalisz
Pomorski
Ośrodek
Kultury


Biblioteka bierze udział w programie Orange dla bibliotek