Biblioteka Publiczna w Kaliszu

Gra biblioteczna „Odszukaj książkę, którą mam na myśli”

W piątek, ostatniego dnia „Tygodnia Bibliotek”, zaprosiliśmy dzieci do udziału w grze bibliotecznej pt. „Odszukaj książkę, którą mam na myśli”.

 

Scenariusz gry został w całości opracowany przez pracowników Biblioteki Publicznej w Kaliszu Pomorskim. Celem gry była promocja książek i czytelnictwa oraz budowanie nowego, przyjaznego czytelnikowi, wizerunku biblioteki. Udział w grze był absolutnie dobrowolny, a warunkiem udziału był dobry humor uczestnika i pragnienie znakomitej zabawy. Gdy wszyscy chętni się zebrali, uczestnicy gry zostali podzieleni na cztery kilkuosobowe zespoły. Każdemu zespołowi przyświecał jeden cel – wygrać. Nagroda dla wygranych, jak również dla przegranych, była jednakowa – ulubione cukierki.  Rozpoczynając grę poprosiliśmy wszystkich uczestników o grę fair play, wszak już od najmłodszych lat zasady czystej walki winy być artykułowane. Każdy zespół został poproszony o rzut kostką. Zespół, który wyrzucił najwyższą ilość oczek wystartował jako pierwszy, miał więcej czasu na  wykonanie zadań i tym samym na ukończenie całej trasy gry. Kiedy kolejność przystąpienia do gry została określona, każdy zespół rzucał kostką i przesuwał swojego pionka po planszy. Zatrzymując się na wskazanym przez kostkę polu zespoły otrzymywały „numerek”. Zadanie polegało na odnalezieniu karteczki z „numerkiem” w całej przestrzeni bibliotecznej. Odnalezione karteczki odkrywały przed uczestnikami prawdziwe zadanie. Zadanie to zwykle przedstawiało rymowaną zagadkę literacką, pod którą ukryty został tytuł książki, bądź jakiś bohater literacki. Odgadując książkę lub bohatera zespoły mogły przystąpić do ponownych rzutów kostką, wskutek których pokonywały kolejne pola na planszy gry i przesuwały się do linii mety.

 

Z dumą informujemy, że znajomość literackich baśni, bajek i bohaterów u uczestników naszej gry jest wysoka. Żywimy głęboką nadzieję, że spędzony aktywnie dzień na poszukiwaniu „książki, którą mam na myśli” na długo pozostanie w pamięci uczestników.

Pozostałe wydarzenia

W dn. 11 grudnia 2024 r. miało miejsce spotkanie uczestników dyskusyjnego klubu książki poświęcone powieści pt. „Rzeźbiarz łez” autorstwa Erin Doom.    To powieść o trudnym dzieciństwie, rodzącej się miłości pomiędzy dwiema skrzywdzonymi przez los osobami: Nici i Rigera.  Poznali się w sierocińcu, ona była uosobieniem delikatnego motyla, on reprezentował ciemną stronę osobowości. Zbliżenie tych dwojga bohaterów nastąpiło dopiero wtedy, gdy razem wyjechali do domu adopcyjnego, realia sierocińca skutecznie uniemożliwiały znalezienie przyjaznej duszy.

Dnia 4 grudnia odbyło się ostatnie spotkanie nawiązujące do formuły escape room pt. „Tajemniczy zamek”. Pierwsza zabawa była zorganizowana  w ramach Nocy Bibliotek w dn. 16 października 2024 r. Po bardzo pozytywnym odbiorze i zainteresowaniu wśród młodzieży, postanowiliśmy zorganizować cykl spotkań tego typu. Spotkania odbywały się regularnie,  zawsze w środowe wieczory. Łącznie w pałacowym escape roomie wzięło udział 56 osób, w tym młodzież z kaliskiego liceum, młodzież z kaliskiej podstawówki oraz kadra nauczycielska z ZSP w Kaliszu Pomorskim. Bardzo pomocny  w zorganizowaniu tak licznej grupy osób do naszej zabawy, za co ogromnie dziękujemy, był Pan Maciej Gryczewski, wychowawca młodzieży z internatu naszego liceum.

Zachodniopomorskie Forum Kultury Kalisz
Pomorski
Ośrodek
Kultury


Biblioteka bierze udział w programie Orange dla bibliotek